Kako Erasmus+ projekti mogu obogatiti rad s mladima: Iskustva naše dugogodišnje volonterke, psihologinje Zvončice Kučanda

U današnje vrijeme, profesionalna edukacija se ne odvija samo kroz formalno obrazovanje, već sve češće kroz neformalne projekte i međunarodne suradnje. Naša dugogodišnja volonterka, psihologinja Zvončica Kučanda, sudjeluje u programima Erasmus+ koji pružaju jedinstvene prilike za učenje, istraživanje i razmjenu metoda rada s mladima. U nastavku dijelimo njezina iskustva s dvaju projekata održanih u Sloveniji i Norveškoj, čiji su ciljevi razviti i podržati emocionalnu dobrobit mladih te njihov kapacitet za otpornost u izazovnim vremenima.

Whispers of Nature – Povezivanje s prirodom za rad s mladima

U periodu od 11. do 19. rujna 2024. godine, u slikovitom slovenskom mjestu Smolnik, održan je Erasmus+ trening pod nazivom “Whispers of Nature”. Cilj treninga, financiranog od strane Europske unije, bio je podržati stručnjake koji rade s mladima u razvoju novih pristupa u njihovom radu. Program je okupio 25 sudionika iz zemalja diljem Europe – Francuske, Slovačke, Slovenije, Hrvatske, Njemačke, Nizozemske, Estonije, Mađarske, Srbije i Italije. Među njima je bila i Zvončica. 🙂 

Trening je osmišljen tako da sudionike potakne na istraživanje i razvoj vlastitih kvaliteta kroz metode temeljene na prirodi, istraživačku pedagogiju i umjetnost, te na primjenu pozitivne psihologije i cjeloživotnog razvoja. Kroz kombinaciju teorije i prakse, sudionici su učili kako mlade osnažiti u izazovnim situacijama, razvijati njihove kapacitete kroz kreativne metode, i poticati otpornost u svakodnevnim i kriznim okolnostima.

Trening je imao i dublji cilj – kroz izgradnju povezanosti s prirodom, sudionici su ojačali svoje unutarnje resurse kako bi mladima prenijeli osjećaj sigurnosti i podrške. Voditelji su polaznike poticali na doživljavanje prirode kao živog bića – kao učitelja, vodiča, pa čak i iscjelitelja. Tijekom treninga istraživali su razne metode koje priroda može ponuditi na putu samorazvoja, pomažući sudionicima da pronađu i razviju svoj jedinstveni stil mentoriranja.

Glavne teme programa obuhvatile su:

  • Povezivanje i učenje s prirodom: Priroda je ovdje bila doživljena kao ogledalo i vodič. Kroz aktivnosti kao što su istraživanje, zemaljska umjetnost, samostalne potrage i pokret, sudionici su uspostavili dublji kontakt s prirodom, istražujući načine povezivanja s biljnim i životinjskim svijetom.
  • Unutarnji krajolici: Radilo se na osvještavanju vlastitih emocija i unutarnjeg svijeta. Sudionici su kroz introspektivne vježbe istraživali kako autentično izražavati svoje misli i osjećaje.
  • Autentično izražavanje i međusobno povezivanje: Sudionici su zajedno radili na izgradnji autentičnih odnosa, sa sobom i s drugima.

Osim teorijskog pristupa, korištene su i različite iskustvene metode koje uključuju:

  • Samostalni boravak u prirodi, komunikaciju biljaka i životinja, i prijateljstvo s tamom, kao i razne umjetničke prakse. Na raspolaganju su bili vizualna umjetnost, somatske prakse, ples, poezija i drugi izražajni mediji.
  • Prakse ozdravljenja i samoiscjeljenja temeljene na metodama Billa Plotkina, kao i vježbanje prisutnosti, dubokog slušanja i svijesti.
  • Živjeti kao zajednica: Polaznici su surađivali u svakodnevnim aktivnostima poput zajedničkog kuhanja i čišćenja, naglašavajući važnost zajedništva i podrške.

Emotional Well-being, Art, and Youth Work – Umjetnost i emocionalno blagostanje mladih

Nakon povratka iz Slovenije, Zvončica je otputovala dalje – u Norvešku! Od 26. rujna do 5. listopada 2024., u prekrasnom norveškom mjestu Balestrand, članica našeg tima sudjelovala je u programu „Emocionalna dobrobit, umjetnost i rad s mladima“. Ovaj Erasmus+ projekt imao je za cilj podržati stručnjake u razvoju kreativnih metoda koje pomažu u očuvanju i jačanju emocionalne dobrobiti mladih.

Program je bio usmjeren na nekoliko ključnih ciljeva:

  • Praktične vještine za podršku emocionalnoj dobrobiti mladih: Sudionici su učili kako koristiti umjetničke metode, poput kreativnog pisanja, Ebru slikanja i kazališta, kako bi mladima omogućili izražavanje i olakšanje emocionalnih stanja.
  • Pristup znanju prilagođenom mladima: Naglasak je bio na razumijevanju specifičnih izazova s kojima se mladi susreću te kako im putem umjetnosti omogućiti podršku i razvoj.
  • Inovativne metode za rad s mladima: Trening je inspirirao sudionike na implementaciju novih, kreativnih pristupa, otkrivajući pritom kako umjetnost može utjecati na mentalno zdravlje i emocionalni rast.
  • Izmjena dobrih praksi: Kroz razmjenu ideja i tehnika s kolegama iz različitih zemalja, sudionici su proširili svoja znanja i pristupe vezane uz podršku mladima.

Balestrand, selo na obali najdužeg i najdubljeg norveškog fjorda, Sognefjorden, nije samo poznato po prirodnim ljepotama već i po bogatoj kulturnoj povijesti koja datira iz 1880-ih, kada je postao popularno odredište za europske turiste, uključujući i njemačkog cara Vilima II. Ova povijesna i prirodna pozadina doprinijela je atmosferi radionice, dodatno naglašavajući povezanost kulture, umjetnosti i unutarnjeg svijeta pojedinca.

Ovaj projekt je financiran kroz Erasmus+ program uz podršku Norveške nacionalne agencije i implementiran od strane Creative Connections Norway.

Zaključak: Neformalna edukacija kroz Erasmus+ projekte kao podrška radu s mladima

Kroz sudjelovanje u Erasmus+ projektima, Zvončica je stekla dragocjena znanja i vještine koje može prenijeti ne samo mladima s kojima radi, već i stručnjacima koji traže nove načine za podršku psihološkoj otpornosti i emocionalnoj dobrobiti mladih (pa tako i mi čekamo da održi neku radionicu i za nas u Suncu!). Ovi programi omogućuju osobni i profesionalni razvoj, proširujući pristupe u radu s mladima i nadahnjujući sve koji sudjeluju.

Ako vas zanima kako se i sami možete uključiti u ovakvu vrstu edukacije, preporučujemo da posjetite stranice SALTO Youth gdje možete pronaći sve informacije o treninzima i projektima diljem Europe, različite tematike. Za dodatna pitanja ili savjet kako započeti, slobodno nam se obratite – rado ćemo vam pomoći u pronalaženju prave prilike za učenje i rast!